Modificare

EMDR sessies

EMDR

Het kan zijn dat je een schokkende ervaring hebt meegemaakt. Dan kunnen je hersenen dat niet altijd verwerken zoals ze dat met andere ervaringen doen. Het moment kan “bevroren zijn in de tijd”

Het kan ook zijn dat als je aan die ervaring terug denkt alles weer even heftig of zelfs heftiger naar boven komt. Waardoor die ervaring tot op de dag van vandaag invloed blijkt te hebben in je dagelijkse leven.

EMDR is een techniek die veel in beweging kan zetten. Tijdens de EMDR ( eye movement desensitization and reprocessing )  ontdekken we beelden en emoties die vaak diep weggestopt zijn. Na een of meerdere sessies wordt de normale verwerking door de hersenen weer opgestart, waardoor je niet langer meer de beelden en gevoelens op dezelfde manier herbeleefd als je aan de gebeurtenis denkt. Hierdoor verminderen of verdwijnen je klachten.

Waarbij kan EMDR worden ingezet?

Aanranding – Angst tandarts – Angstklachten – Anticipatieangst – Boosheid – Burnout – Chronische pijn – Claustrofobie – Depressie – Dwangstoornis – Eetstoornis – Examenvrees – Faalangst – Fantoompijn – Flash-forward – Flashbacks – Fobie – Gepest – Hoogtevrees – Jaloezie – Jeugdtrauma – Liefdesverdriet – Migraine – Nachtmerries – Negatief zelfbeeld – Ongeval/ongeluk – Onverwerkte emoties – Onverwerkte rouw – Onzekerheid – Paniekaanval – Paniekstoornis – PTSS – Rijangst – Rouwverwerking – Schaamte – Schuldgevoel- Seksueel misbruik – Slaapproblemen – Smetvrees – Sociale fobie – Spinnenfobie – Stress -Trauma – Verdriet – Verkrachting – Verlies – Vermijden – Verslavingen – Verwerkingsproblemen – Vliegangst – Whiplash – Woede

Contra- indicaties voor EMDR:

  • Je wilt niet in contact komen met je gevoelens. Om EMDR toe te kunnen passen, moet je wél bereid zijn om je nare herinneringen op te durven/willen roepen. Het is niet per sé noodzakelijk om alles hardop uit te spreken/ te vertellen.
  • Je hebt ernstige psychiatrische stoornissen. Bv; ernstige depressies, psychotische stoornissen en bipolaire stoornis.
  • Je hebt traumatische herinneringen compleet geblokkeerd. EMDR kan minder goed werken als je je niks meer herinnert van het trauma.
    We werken namelijk met herinneringen aan een bepaald beeld en gevoel.
  • Je gebruikt veel antidepressiva, medicijnen, drugs of alcohol. Als je nog onder invloed van deze werking bent gedurende een EMDR sessie zal je (deels) gevoelens onderdrukken en nare ervaringen minder volledig verwerken.
Hieronder een paar linkjes waarin EMDR in een notendop worden uitgelegd:

Voor volwassenen:

Voor kinderen:

Heftig/ eng?

Iedereen die bij me is geweest voor EMDR zegt na afloop “had ik dit maar zoveel jaar/ maanden eerder gedaan”.
De gevoelens die je tijdens het opruimen tegenkomt zijn nooit heftiger dan het verdriet of de stress die je al kent en wilt opruimen.
Dus je hoeft niet bang te zijn.
Tuurlijk ga je er éven opnieuw doorheen, maar wel op een manier dat je aankunt. En, je haalt laagje voor laagje met me het vervelende gevoel weg!

Moet je per se alles in details vertellen?

Nee, dat is niet nodig.

Het mooie is dat je niets hoeft te zeggen wat je niet kwijt wil.
Bij sommige Emdr instellingen moet dat wel, maar van origine is Emdr bedoeld geweest voor getraumatiseerde soldaten die juist niet kónden of wilden praten over de details.

En ik ben ook niet nieuwsgierig, hoef- daar waar het om gaat- niet te weten.
Het gaat om een intern breinproces. Dat wordt veel te vaak vergeten.

Het is aan jou, jij kiest wat je hardop wil delen.
Ik kan op beide manieren werken.

Hoe verloopt zo’n sessie?

Het EMDR proces verloopt in een aantal fases.
• Kennismaking
• Voorbereiding
• Opbouwen
• Desensitisatie
• Installatie
• Bodyscan
• Nabespreking
• Evaluatie

Tijdens de sessie vraag ik je om aan de traumatische en/of angstige gebeurtenis (terug) te denken. Je haalt het je dan zo helder mogelijk voor je geest, met beelden, gedachten en gevoelens.

In eerste instantie gebeurt dit om meer informatie te verzamelen. (voor jezelf- je hoeft dit niet per se met mij te delen)

Daarna komt het onderdeel van het verwerkingsproces. Dan gebeurt het in combinatie met een afleidende stimulus.

Een essentieel onderdeel van EMDR is namelijk het telkens wisselen van de aandacht van links naar rechts met oogbewegingen (ik ga met m’n vingers zo’n 25 cm voor jouw gezicht heen en weer). Soms worden ook links-rechts geluiden via een koptelefoon gebruikt of links-rechts aanrakingen door jezelf op je schouders of knieen.(‘tappen’). Dit gebeurt in fase 4. Desensitisatie.
Bij kinderen wordt natuurlijk op een laagdrempeligere, speelsere manier het proces doorlopen.

Ook online mogelijk?

EMDR sessies doe ik altijd persoonlijk. Mits er grote urgentie is en het even niet anders kan.

Na een sessie

Bij een EMDR-sessie werk je zowel met je lichaam (via de oogbewegingen werkt het door in het autonome zenuwstelsel) als geest (nieuwe ideeën, inzichten, etc.). Je bent tegelijkertijd bezig met het verleden (de herinneringen) en het heden (de bewegende vinger, tikjes of het geluid).

Het is verstandig om direct na een EMDR-sessie rustig aan te doen.
Soms is het beter iemand te vragen die de auto voor jou rijdt.
Je kan er erg vermoeid door raken.

Geef je lichaam en geest na een sessie tijd en ruimte om alles verder te laten verwerken. De effecten van een sessie EMDR kunnen nog even doorwerken. Soms kunnen er ook nieuwe beelden, gevoelens en gedachten bovenkomen, zowel in de sessie als daarna en dat is oké.

Bij sommige mensen kan dit een paar uur duren, bij andere mensen een paar dagen. Daarna is er een nieuw evenwicht in jou ontstaan.

Hoeveel sessies zijn er nodig?
Dit is afhankelijk van de mate waarin jij je durft over te geven aan het proces. Bij een gemiddelde nare ervaring duurt het meestal 2 tot 3 sessies.Twee keer is vereist.

Is een trauma is erg complex (opeenstapeling van veel nare gebeurtenissen) dan behandelen één trauma per keer.
Onderliggende trauma’s kunnen wel voor een stukje “meeliften”. Het kan zijn dat andere ondersteunende behandelingen/zorg noodzakelijk zijn.

Nazorg
In overleg met jou en afhankelijk van de aard van het probleem, vraag ik je om na 2 maanden nog één keer terug te komen voor een evaluatie.

Ervaringen

Hoi Lydia,
Ik heb heel veel gehad aan je sessies en denk ook niet dat ik dat bij iemand anders op dezelfde manier kan krijgen. Wil dus graag gebruik blijven maken van je kwaliteiten en levenslessen.

Hi Lydia, ontzettend bedankt! Wow ik ben nog onder de indruk. X vond t ook super fijn en we hebben t afgesloten met een gezellig etentje in de auto 😂. Hij vind jou heel erg lief en voelt zich op zijn gemak.
Ik weet even niet hoe ik mijn dankbaar kan uitdrukken.
Lieve groet,

“ Ik heb de sessie als heel prettig ervaren.
Voor de sessie had ik het gevoel dat ik had gefaald en als zich iemand zou verslikken ik die persoon niet zou kunnen helpen.
Na de sessie had ik het gevoel dat ik wel iemand kan helpen en vooral dat ik rustig blijf als ik iemand moet helpen die zich snel verslikt.

“Ik heb de behandeling als zeer positief ervaren. De nacht erna heel vast geslapen. En niet meer aan de situatie teruggedacht. ☺

“Hoi Lydia, bedankt voor je aandacht en betrokkenheid en nazorg. Ik heb ook nog voor mijn situatie Bachdruppels laten maken. Die zijn nu nagenoeg op Zoals gezegd gaat het goed met me. Stuk rustiger en ontspannen. Ik zal je aanbevelen”

“Goedemorgen Lydia. Na jaren weer zonder angst voor dromen geslapen, voel me super 😊 en nu vol energie”

” Mijn eerste keer
Vond het heel spannend om naar Sittard af te reizen maar die spanning viel eigenlijk meteen van mij af toen ik bij Lydia in de tuin aan de koffie zat. Ik had wel van EMDR gehoord maar dacht dat ‘mijn geval’ niet erg genoeg was, ben immers geen getraumatiseerde front-soldaat? Lydia maakte daar korte metten mee door mijn pijn volkomen serieus te nemen. Misschien zag ik er nog wel het meest tegenop om alles te herbeleven en heel emotioneel te worden en zo hard te huilen dat ik nooit meer op kon houden. Het maken van een film van wat mij kwelde hielp mij door de moeilijkste momenten heen. Het heeft mij echt geholpen, ik kan nu terugdenken zonder pijn.

Het tweede deel van de sessie helpt je om in je kracht te gaan staan. Het afgesproken gebaar maakte ik nu twee keer per dag. Ik voel mij sterk en de vervelende dingen die er ook deze week gebeurden, sloegen mij niet uit het lood. Op de een of andere manier ga ik de confrontatie met moeilijkheden aan zonder mijn pijn naar voren te schuiven. Eigenlijk gebruikte ik die als excuus om niet voluit te hoeven leven. Het lukt mij beter om kwetsend gedrag van anderen bij die anderen te laten. Ik kan duidelijk mijn grenzen trekken zonder in pijn onder te gaan. De pijn is als een schil van mij afgevallen terwijl ik mij niet weerloos voel. Integendeel, ik voel mij krachtig, beter dan ik voor mogelijk hield. Hopelijk helpt mijn verhaal jou om de stap te zetten. Doe het en ga weer rechtop lopen… ”

 

aangesloten bij